משמורת והסדרי ראייה

משמורת והסדרי ראייה 2018-03-04T13:00:04+02:00

משמורת והסדרי ראיה

למשרדנו ניגשים לקוחות רבים אשר מבקשים לדעת על זכותם, בכל הנוגע לענייני משמורת ילדים. ובכן, אין ספק כי במסגרת הליך גירושין, סוגיית משמורת הילדים והסדרי הראיה, היא אולי הסוגיה הקשה ביותר, לבטח גם הסוגיה הרגשית ביותר שבה ייתקלו בני הזוג הניצים, אשר מתגרשים. לכן, במאמר שלהלן, נעסוק בסוגיית משמורת הילדים. נסביר לכן/ם, הקוראות והקוראים, את המרכיבים החשובים במסגרת סכסוכי משמורת גירושין. כל זאת – לידיעתכן/ם הגולשים והגולשות:

משמורת ילדים – להלכה ולמעשה:

למעשה, כאשר בני זוג מתגוררים יחדיו תחת אותה קורת גג, שניהם משמשים בתור הורים משמורנים, שכן שניהם מגדלים את ילדיהם במשותף. עם זאת, בעת גירושין בין בני זוג, עולות השאלות – מי מההורים ישמש בתור הורה משמורן? וכיצד ההורה השני שלא ישמש בתור משמורן, יזכה לבלות עם ילדיו? חשוב להדגיש, כי משמורת, היא מונח נלווה למונח "אפוטרופסות". הדין הוא כי שני ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם. כך שגם בעת גירושין, ההורים ממשיכים לשמש בתור אפוטרופסיים, למרות שאחד מהם לא בהכרח יתגורר עם ילדיו, אך עדיין ימשיך ישמש בתור הורה, אשר חייב כלפי ילדיו בחובות וזכויות. לכן, המונח משמורת נועד להפריד בין העובדה שההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם, אך לא בהכרח המשמורנים האמונים על הגידול השוטף שלהם.

סוגי משמורת ילדים:

משמורת והסדרי ראיה, הם בעצם שני הסוגים של משמורת ילדים. נסביר – משמורת בלעדית הינה משמורת שמוקנית להורה אחד, אשר אמון על הגידול והטיפול השוטף בילדים המשותפים. לעומת זאת, ההורה השני, אשר אינו משמש בתור הורה משמורן, מקבל את הזכות ליהנות מהסדרי ראיה. במסגרת הסדרי ראיה, הוא יוכל לראות את ילדיו בזמנים קבועים במהלך השבוע וכן בכל סוף שבוע שני. במקביל, משמורת לא בהכרח חייבת להיות בלעדית, אלא יכולה גם להיות משותפת. נסביר: משמורת משותפת, כשמה כן היא: משמורת שבמסגרתה שני ההורים נוטלים אחריות שווה על גידול ילדיהם. שניהם מבלים עם ילדיהם בפרק זמן קבוע ושווה וכן שניהם נושאים באחריות המשותפת לגדל את ילדיהם. במילים אחרות – להבדיל ממשמורת בלעדית, במשמורת משותפת, ההורים פועלים יחדיו במשותף.

משמורת משותפת – מזונות:

סוגיה עלתה בנוגע ליכולתם הכלכלית של אבות רבים לשמש כמשמורנים על ילדיהם וזאת בשל החובה בדין להעביר מזונות ילדים, גם אם זמנם מחולק בינם לבין אמם באופן שווה, קרי משמורת משותפת.

יחד עם זאת, בפסיקה תקדימית של העת האחרונה, שניתנה בחודש יולי 2017, נפסק על ידי בית המשפט העליון, כי כאשר הורים מקיימים משמורת משותפת על

ילדים בגילאי 6 ועד 15, וככל ששכר הוריהם שווה, לא ישולמו מזונות קטינים, אך זאת בכפוף לכך שעיקרון "טובת הילד" מיושם בפועל, וכן משכורתם של ההורים שווה או שמא אין ביניהם פערי שכר מהותיים. פסק הדין האמור, מקנה שוויונית מגדרית ואינו מפיל נטל כפול על האב, כפי שהיה עד ההלכה האמורה. אך חשוב לשים לב, כי הפסיקה מתייחסת למזונות מדין צדקה, כאמור, ולא למזונות מדין חובה שמשולמים עד גיל 6.

חזקת הגיל הרך:

הדין קובע שילדים עד גיל 6 מועברים לחזקת האם – וזאת מכוח חזקת הגיל הרך הקבועה בחוק הישראלי, שלפיה ילדים עד גיל 6 קשורים יותר מבחינה רגשית לאמם. עם זאת, במקרים חריגים, שבהם מוכח שהאם אינה כשירה לגדל את ילדיהם, אזי גם ילדים מתחת לגיל 6, יוכלו לעבור למשמורת האב. 

ניהול הליך משמורת:

ענייני משמורת הילדים הם מסוג העניינים הנלווים להליך הגירושין, אשר לרוב כולל גם את עצם הגירושין בבית הדין הרבני, גם את חלוקת הרכוש המשותף וגם את סוגיית מזונות הילדים. ככלל, ענייני משמורת נדונים בבית המשפט לענייני משפחה, אלא אם אחד מבני הזוג מקדים ומגיש תביעת גירושין כרוכה לבית הדין הרבני, אשר כוללת את סוגיית המשמורת. במסגרת הליכי משמורת, מעורב לא רק בית המשפט לענייני משפחה, אלא גם פקיד סעד, אשר מסייע להורים, במידה וקיימת מחלוקת ביניהם לגבי המשמורת. לדוגמא – שני ההורים מעוניינים במשמורת בלעדית. במקרה כזה, בית המשפט ייעזר בהערכת מסוגלות הורית, כדי לבחון מי מההורים יוכל לשמש כמשמורן בלעדי. אגב, בניגוד להליכים אזרחיים אחרים, בענייני משמורת, אין "פסק דין סופי". כלומר – גם אם בית המשפט הכריע בעניין המשמורת, עדיין יהיה ניתן לפתוח שוב את סוגיית המשמורת, בשלב מאוחר יותר, כאשר הנסיבות ישתנו.

יישוב סכסוך:

נקודה חשובה שכדאי לדעת בענייני משמורת, היא העובדה שכיום, במסגרת סכסוך משפחתי בבית הדין לענייני משפחה, יש קודם כל לפנות בתביעה ליישוב סכסוך. למעשה, מדובר בהליך גישור בסיוע יחידת הסיוע שנמצאת ליד כל בית משפט. רק בחלוף 45 ימים, במידה ובני הזוג לא מצליחים להגיע לידי הסכמה, או אם עובד סוציאלי מצא כי המקרה לא מתאים לגישור, אזי יהיה ניתן לפנות לבית המשפט בתביעה אופרטיבית.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל עניין או שאלה. לייעוץ מיידי ודיסקרטי צרו איתנו קשר
משרד: 03-5584455 | נייד: 052-251-5530 או באמצעות טופס יצירת הקשר



Call Now Button
לייעוץ ראשוני - לחצו כאן

לייעוץ ראשוני

חייגו עכשיו:

משרד: 03-5584455

נייד: 052-251-5530

או צרו איתנו קשר באמצעות הטופס
ונחזור אליכם בהקדם



 

דוריס גולשה-נצר עו"ד ונוטריון משרד עורכי דין – LAW OFFICE

משרד עורכי דין דוריס גולשה נצר

דילוג לתוכן